Większe litery Mniejsze litery Czytelna czcionka Podkreślenie łączy Odwrotny kontrast Skala szarości Jasne tło Wysoki kontrast Resetuj ustawienia

Statut Muzeum Podkarpackiego w Krośnie

przyjęty Uchwałą Nr XLVII/796/17 Sejmiku Województwa Podkarpackiego z dnia 28 grudnia 2017 r.


Rozdział 1 

Postanowienia ogólne
§ 1
Muzeum Podkarpackie w Krośnie, zwane dalej „Muzeum", jest samorządową instytucją kultury działającą w szczególności na podstawie:
  1. ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 2017 r. poz. 972 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o muzeach";
  2. ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 862), zwanej dalej „ustawą";
  3. niniejszego Statutu.

§ 2
  1. Organizatorem Muzeum jest Województwo Podkarpackie.
  2. Muzeum jest wpisane do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez organizatora pod nr 5/99.
  3. Muzeum jest wpisane do Państwowego Rejestru Muzeów prowadzonego przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego pod numerem PRM/75/03 i jest uprawnione do używania w nazwie określenia „Muzeum Rejestrowane".
  4. Muzeum posiada osobowość prawną.

§ 3
  1. Siedzibą Muzeum jest Krosno.
  2. Terenem działania Muzeum jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej oraz zagranica.

§ 4
Muzeum używa okrągłej pieczęci z wizerunkiem orła ustalonym dla godła Rzeczypospolitej Polskiej oraz nazwą Muzeum w otoku w brzmieniu: „Muzeum Podkarpackie w Krośnie".



Rozdział 2 

Zakres działania Muzeum
§ 5
Zakresem działania Muzeum jest ochrona dziedzictwa kulturowego zgromadzonego w Muzeum, dbałość o zachowanie substancji zabytkowej obiektów wchodzących w skład Muzeum Podkarpackiego w Krośnie, a także upowszechnianie wiedzy z dziedziny archeologii, historii, sztuki, historii oświetlenia i historii szklarstwa, ze szczególnym uwzględnieniem kultury i dziedzictwa narodowego regionu Podkarpacia.

§ 6
1. Muzeum realizuje działania, o których mowa w § 5, w szczególności przez:
  1. gromadzenie zbiorów i materiałów dokumentacyjnych z zakresu działalności statutowej;
  2. inwentaryzowanie, katalogowanie, naukowe opracowywanie zgromadzonych zbiorów i materiałów dokumentacyjnych;
  3. zabezpieczanie, konserwację, przechowywanie zgromadzonych zbiorów, w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo, oraz magazynowanie ich w sposób dostępny do celów naukowych;
  4. organizowanie i prowadzenie badań naukowych, w tym archeologicznych;
  5. zabezpieczanie stanowisk archeologicznych, zabytków archeologicznych oraz innych obiektów kultury materialnej;
  6. organizowanie wystaw stałych i czasowych;
  7. prowadzenie działalności edukacyjnej, artystycznej i upowszechniającej kulturę, w tym organizowanie festiwali archeologicznych i historycznych widowisk plenerowych;
  8. prowadzenie działalności w zakresie archeologii doświadczalnej i eksperymentalnej;
  9. udostępnianie zbiorów dla celów edukacyjnych i naukowych;
  10. wydawanie katalogów, przewodników wystaw, wyników prowadzonych badań naukowych, w tym archeologicznych oraz, publikacji popularnonaukowych, z zakresu działalności statutowej;
  11. użyczanie zbiorów i przyjmowanie w depozyt zabytków i dzieł sztuki;
  12. zapewnianie właściwych warunków zwiedzania i korzystania ze zbiorów i zgromadzonych informacji.
2. Zadania, o których mowa w ust. 1, Muzeum realizuje na podstawie rocznych planów działalności statutowej.
3. Dodatkowo Muzeum realizuje zadania dotyczące obronności, zarządzania kryzysowego, ochrony ludności i obrony cywilnej, określone przez Marszałka Województwa i obowiązujące przepisy prawda.

§ 7
Muzeum współpracuje z polskimi i zagranicznymi muzeami, administracją rządową i samorządową, organizacjami pozarządowymi, instytucjami oświaty i kultury, a także innymi osobami prawnymi, jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej oraz osobami fizycznymi.

§ 8
Muzeum gromadzi w szczególności następujące rodzaje zbiorów:
  1. zabytki archeologiczne i dokumentację archeologiczną, dotyczące stanowisk z regionu Podkarpacia;
  2. muzealia historyczne, archiwalia, fotografie, numizmaty, w szczególności związane z historią Krosna i regionu;
  3. dzieła sztuki dawnej i współczesnej, wyroby rzemiosła artystycznego oraz materiały archiwalne, dotyczące sztuki związanej z Podkarpaciem;
  4. obiekty i archiwalia związane z historią oświetlenia;
  5. wyroby szklane i archiwalia związane z przemysłem szklarskim;
  6. starodruki oraz materiały kartograficzne, dotyczące Krosna i regionu
§ 9    
1. Muzeum może prowadzić, jako dodatkową, działalność gospodarczą według zasad określonych w obowiązujących przepisach, o ile działalność ta nie spowoduje ograniczenia działalności statutowej Muzeum.
2. Działalność gospodarcza może być prowadzona w zakresie:
  1. kserowania, skanowania, fotografowania;
  2. sprzedaży pamiątek, publikacji, drobnych artykułów' spożywczych;
  3. organizowania kursów i szkoleń, oprowadzania po mieście, opracowywania szlaków turystycznych oraz tras wycieczkowych;
  4. usług reklamowych;
  5. usług transportowych.
 3. Przychody uzyskiwane z działalności gospodarczej wykorzystuje się na realizację zadań statutowych.

Rozdział 3 

Nadzór, zarządzanie i organizacja Muzeum
 
§ 10
Ogólny nadzór nad Muzeum sprawuje minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, a nadzór bezpośredni Zarząd Województwa Podkarpackiego, zwany dalej „Zarządem".

§ 11
1. Działalnością Muzeum kieruje Dyrektor Muzeum, zwany dalej „Dyrektorem".
2. Dyrektor zarządza Muzeum i reprezentuje je na zewnątrz, a także odpowiada za prawidłową realizację działalności statutowej oraz właściwe gospodarowanie mieniem i środkami finansowymi Muzeum.
3. Do obowiązków Dyrektora należy w szczególności:
  1. tworzenie warunków organizacyjnych i technicznych planowania i realizacji zadań obronnych określonych odrębnymi przepisami;
  2. nadzór nad kontrolą wewnętrzną według procedur wewnętrznej kontroli finansowej;
  3. wydawanie wewnętrznych aktów normatywnych;
  4. ustalanie planu finansowego Muzeum;
  5. nadzór nad racjonalnym i efektywnym gospodarowaniem środkami finansowymi i materialnymi;
  6. przedkładanie organizatorowi planów finansowych, planów działalności merytorycznej oraz sprawozdań i wniosków;
  7. przedkładanie Radzie Muzeum sprawozdań rocznych z działalności i rocznych planów działalności statutowej Muzeum;
  8. zawieranie i rozwiązywanie umów, w tym umów o pracę z pracownikami Muzeum;
  9. podejmowanie czynności wynikających ze stosunku pracy.
§ 12
Dyrektora powołuje i odwołuje Zarząd w trybie i na zasadach określonych w obowiązujących przepisach.

§ 13.
  1. Dyrektor kieruje Muzeum przy pomocy Zastępcy.
  2. Zastępcę powołuje i odwołuje Dyrektor, po uzyskaniu zgody Zarządu.

§ 14.
  1. Do dokonywania czynności prawnych w imieniu Muzeum, w tym do składania oświadczeń woli w zakresie jego praw i zobowiązań majątkowych jest uprawniony Dyrektor.
  2. Dyrektor może ustanawiać pełnomocników do dokonywania czynności prawnych w imieniu Muzeum, określając zakres pełnomocnictwa.
  3. Ustanowienie i odwołanie pełnomocnictwa wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności.
  4. Ustanowienie i odwołanie pełnomocnictwa podlega ujawnieniu w Rejestrze Instytucji Kultury prowadzonym przez organizatora, za wyjątkiem pełnomocnictw procesowych.

§ 15.
  1. Organizację wewnętrzną Muzeum, w tym zadania komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy, określa regulamin organizacyjny Muzeum.
  2. Regulamin organizacyjny Muzeum nadaje Dyrektor, po zasięgnięciu opinii Zarządu oraz działających w Muzeum organizacji związkowych i stowarzyszeń twórców.
  3. Zmian regulaminu organizacyjnego Muzeum, dokonuje się w trybie określonym dla jego nadania.

§ 16.
  1. Przy Muzeum działa Rada Muzeum, w skład której wchodzi 11 członków, powoływanych i odwoływanych przez Zarząd spośród kandydatów wskazanych przez podmioty określone w ustawie o muzeach.
  2. Rada Muzeum działa na zasadach określonych w ustawie o muzeach.

§ 17.
  1. W Muzeum działa Kolegium Doradcze, zwane dalej „Kolegium", jako organ opiniodawczo-doradczy Dyrektora.
  2. Kolegium składa się z 8 członków
  3. Członków Kolegium powołuje, spośród pracowników Muzeum, i odwołuje Dyrektor.
  4. Członkowie Kolegium wybierają ze swego grona przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego i sekretarza.
  5. Opinie Kolegium zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, przy obecności co najmniej połowy składu Kolegium, w tym przewodniczącego.
  6. Kadencja Kolegium trwa 3 lata.
  7. Obsługę kancelaryjno - biurową Kolegium zapewnia Muzeum.
 

Rozdział 4

Gospodarka finansowa Muzeum
 
§ 18.
  1. Muzeum prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie i innych obowiązujących w tym zakresie przepisach prawa.
  2. Podstawą gospodarki finansowej Muzeum jest plan finansowy ustalony przez Dyrektora z zachowaniem wysokości dotacji przyznanej przez organizatora na każdy rok w uchwale budżetowej.
  3. Roczne sprawozdanie finansowe Muzeum podlega zatwierdzeniu przez Zarząd.

§ 19.
Majątek Muzeum wykorzystuje się dla realizacji działalności statutowej Muzeum.

§ 20.
Źródłami finansowania działalności Muzeum są:
  1. dotacje przekazywane przez organizatora, w tym:
    a)    podmiotowa na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów,
    b)    celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji,
    c)    celowe na realizację wskazanych zadań i programów;
  2. dotacje podmiotowe i celowe z budżetu państwa i innych źródeł;
  3. przychody z prowadzonej działalności, w tym ze sprzedaży składników majątku ruchomego Muzeum;
  4. przychody z najmu i dzierżawy składników majątkowych Muzeum;
  5. środki otrzymane od osób fizycznych i prawnych oraz z innych źródeł.

Rozdział 5 

Postanowienia końcowe
§ 21.
Połączenia, podziału lub likwidacji Muzeum dokonuje organizator w trybie i na zasadach określonych w obowiązujących przepisach.

§ 22.
Zmian Statutu dokonuje się w trybie określonym dla jego nadania.
 

Pliki do pobrania

Statut Muzeum / 02.12.0002 Pobierz plik

Czas wytworzenia: 16.12.2021 12:23:00
Udostępniający: Sebastian Wieczorek
Czas pierwszej publikacji: 16.12.2021 12:25:11
Czas wygenerowania: 16.02.2022 9:10:48
Czas ostatniej zmiany: 22.02.2022 10:10:54

Data publikacji Autor Opis zmian Akcja
22.02.2022 10:10:54 Julia Komornicka Modyfikacja dokumentu

Statut Muzeum Podkarpackiego w Krośnie

przyjęty Uchwałą Nr XLVII/796/17 Sejmiku Województwa Podkarpackiego z dnia 28 grudnia 2017 r.


Rozdział 1 

Postanowienia ogólne
§ 1
Muzeum Podkarpackie w Krośnie, zwane dalej „Muzeum", jest samorządową instytucją kultury działającą w szczególności na podstawie:
  1. ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 2017 r. poz. 972 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o muzeach";
  2. ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 862), zwanej dalej „ustawą";
  3. niniejszego Statutu.

§ 2
  1. Organizatorem Muzeum jest Województwo Podkarpackie.
  2. Muzeum jest wpisane do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez organizatora pod nr 5/99.
  3. Muzeum jest wpisane do Państwowego Rejestru Muzeów prowadzonego przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego pod numerem PRM/75/03 i jest uprawnione do używania w nazwie określenia „Muzeum Rejestrowane".
  4. Muzeum posiada osobowość prawną.

§ 3
  1. Siedzibą Muzeum jest Krosno.
  2. Terenem działania Muzeum jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej oraz zagranica.

§ 4
Muzeum używa okrągłej pieczęci z wizerunkiem orła ustalonym dla godła Rzeczypospolitej Polskiej oraz nazwą Muzeum w otoku w brzmieniu: „Muzeum Podkarpackie w Krośnie".



Rozdział 2 

Zakres działania Muzeum
§ 5
Zakresem działania Muzeum jest ochrona dziedzictwa kulturowego zgromadzonego w Muzeum, dbałość o zachowanie substancji zabytkowej obiektów wchodzących w skład Muzeum Podkarpackiego w Krośnie, a także upowszechnianie wiedzy z dziedziny archeologii, historii, sztuki, historii oświetlenia i historii szklarstwa, ze szczególnym uwzględnieniem kultury i dziedzictwa narodowego regionu Podkarpacia.

§ 6
1. Muzeum realizuje działania, o których mowa w § 5, w szczególności przez:
  1. gromadzenie zbiorów i materiałów dokumentacyjnych z zakresu działalności statutowej;
  2. inwentaryzowanie, katalogowanie, naukowe opracowywanie zgromadzonych zbiorów i materiałów dokumentacyjnych;
  3. zabezpieczanie, konserwację, przechowywanie zgromadzonych zbiorów, w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo, oraz magazynowanie ich w sposób dostępny do celów naukowych;
  4. organizowanie i prowadzenie badań naukowych, w tym archeologicznych;
  5. zabezpieczanie stanowisk archeologicznych, zabytków archeologicznych oraz innych obiektów kultury materialnej;
  6. organizowanie wystaw stałych i czasowych;
  7. prowadzenie działalności edukacyjnej, artystycznej i upowszechniającej kulturę, w tym organizowanie festiwali archeologicznych i historycznych widowisk plenerowych;
  8. prowadzenie działalności w zakresie archeologii doświadczalnej i eksperymentalnej;
  9. udostępnianie zbiorów dla celów edukacyjnych i naukowych;
  10. wydawanie katalogów, przewodników wystaw, wyników prowadzonych badań naukowych, w tym archeologicznych oraz, publikacji popularnonaukowych, z zakresu działalności statutowej;
  11. użyczanie zbiorów i przyjmowanie w depozyt zabytków i dzieł sztuki;
  12. zapewnianie właściwych warunków zwiedzania i korzystania ze zbiorów i zgromadzonych informacji.
2. Zadania, o których mowa w ust. 1, Muzeum realizuje na podstawie rocznych planów działalności statutowej.
3. Dodatkowo Muzeum realizuje zadania dotyczące obronności, zarządzania kryzysowego, ochrony ludności i obrony cywilnej, określone przez Marszałka Województwa i obowiązujące przepisy prawda.

§ 7
Muzeum współpracuje z polskimi i zagranicznymi muzeami, administracją rządową i samorządową, organizacjami pozarządowymi, instytucjami oświaty i kultury, a także innymi osobami prawnymi, jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej oraz osobami fizycznymi.

§ 8
Muzeum gromadzi w szczególności następujące rodzaje zbiorów:
  1. zabytki archeologiczne i dokumentację archeologiczną, dotyczące stanowisk z regionu Podkarpacia;
  2. muzealia historyczne, archiwalia, fotografie, numizmaty, w szczególności związane z historią Krosna i regionu;
  3. dzieła sztuki dawnej i współczesnej, wyroby rzemiosła artystycznego oraz materiały archiwalne, dotyczące sztuki związanej z Podkarpaciem;
  4. obiekty i archiwalia związane z historią oświetlenia;
  5. wyroby szklane i archiwalia związane z przemysłem szklarskim;
  6. starodruki oraz materiały kartograficzne, dotyczące Krosna i regionu
§ 9    
1. Muzeum może prowadzić, jako dodatkową, działalność gospodarczą według zasad określonych w obowiązujących przepisach, o ile działalność ta nie spowoduje ograniczenia działalności statutowej Muzeum.
2. Działalność gospodarcza może być prowadzona w zakresie:
  1. kserowania, skanowania, fotografowania;
  2. sprzedaży pamiątek, publikacji, drobnych artykułów' spożywczych;
  3. organizowania kursów i szkoleń, oprowadzania po mieście, opracowywania szlaków turystycznych oraz tras wycieczkowych;
  4. usług reklamowych;
  5. usług transportowych.
 3. Przychody uzyskiwane z działalności gospodarczej wykorzystuje się na realizację zadań statutowych.

Rozdział 3 

Nadzór, zarządzanie i organizacja Muzeum
 
§ 10
Ogólny nadzór nad Muzeum sprawuje minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, a nadzór bezpośredni Zarząd Województwa Podkarpackiego, zwany dalej „Zarządem".

§ 11
1. Działalnością Muzeum kieruje Dyrektor Muzeum, zwany dalej „Dyrektorem".
2. Dyrektor zarządza Muzeum i reprezentuje je na zewnątrz, a także odpowiada za prawidłową realizację działalności statutowej oraz właściwe gospodarowanie mieniem i środkami finansowymi Muzeum.
3. Do obowiązków Dyrektora należy w szczególności:
  1. tworzenie warunków organizacyjnych i technicznych planowania i realizacji zadań obronnych określonych odrębnymi przepisami;
  2. nadzór nad kontrolą wewnętrzną według procedur wewnętrznej kontroli finansowej;
  3. wydawanie wewnętrznych aktów normatywnych;
  4. ustalanie planu finansowego Muzeum;
  5. nadzór nad racjonalnym i efektywnym gospodarowaniem środkami finansowymi i materialnymi;
  6. przedkładanie organizatorowi planów finansowych, planów działalności merytorycznej oraz sprawozdań i wniosków;
  7. przedkładanie Radzie Muzeum sprawozdań rocznych z działalności i rocznych planów działalności statutowej Muzeum;
  8. zawieranie i rozwiązywanie umów, w tym umów o pracę z pracownikami Muzeum;
  9. podejmowanie czynności wynikających ze stosunku pracy.
§ 12
Dyrektora powołuje i odwołuje Zarząd w trybie i na zasadach określonych w obowiązujących przepisach.

§ 13.
  1. Dyrektor kieruje Muzeum przy pomocy Zastępcy.
  2. Zastępcę powołuje i odwołuje Dyrektor, po uzyskaniu zgody Zarządu.

§ 14.
  1. Do dokonywania czynności prawnych w imieniu Muzeum, w tym do składania oświadczeń woli w zakresie jego praw i zobowiązań majątkowych jest uprawniony Dyrektor.
  2. Dyrektor może ustanawiać pełnomocników do dokonywania czynności prawnych w imieniu Muzeum, określając zakres pełnomocnictwa.
  3. Ustanowienie i odwołanie pełnomocnictwa wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności.
  4. Ustanowienie i odwołanie pełnomocnictwa podlega ujawnieniu w Rejestrze Instytucji Kultury prowadzonym przez organizatora, za wyjątkiem pełnomocnictw procesowych.

§ 15.
  1. Organizację wewnętrzną Muzeum, w tym zadania komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy, określa regulamin organizacyjny Muzeum.
  2. Regulamin organizacyjny Muzeum nadaje Dyrektor, po zasięgnięciu opinii Zarządu oraz działających w Muzeum organizacji związkowych i stowarzyszeń twórców.
  3. Zmian regulaminu organizacyjnego Muzeum, dokonuje się w trybie określonym dla jego nadania.

§ 16.
  1. Przy Muzeum działa Rada Muzeum, w skład której wchodzi 11 członków, powoływanych i odwoływanych przez Zarząd spośród kandydatów wskazanych przez podmioty określone w ustawie o muzeach.
  2. Rada Muzeum działa na zasadach określonych w ustawie o muzeach.

§ 17.
  1. W Muzeum działa Kolegium Doradcze, zwane dalej „Kolegium", jako organ opiniodawczo-doradczy Dyrektora.
  2. Kolegium składa się z 8 członków
  3. Członków Kolegium powołuje, spośród pracowników Muzeum, i odwołuje Dyrektor.
  4. Członkowie Kolegium wybierają ze swego grona przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego i sekretarza.
  5. Opinie Kolegium zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, przy obecności co najmniej połowy składu Kolegium, w tym przewodniczącego.
  6. Kadencja Kolegium trwa 3 lata.
  7. Obsługę kancelaryjno - biurową Kolegium zapewnia Muzeum.
 

Rozdział 4

Gospodarka finansowa Muzeum
 
§ 18.
  1. Muzeum prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie i innych obowiązujących w tym zakresie przepisach prawa.
  2. Podstawą gospodarki finansowej Muzeum jest plan finansowy ustalony przez Dyrektora z zachowaniem wysokości dotacji przyznanej przez organizatora na każdy rok w uchwale budżetowej.
  3. Roczne sprawozdanie finansowe Muzeum podlega zatwierdzeniu przez Zarząd.

§ 19.
Majątek Muzeum wykorzystuje się dla realizacji działalności statutowej Muzeum.

§ 20.
Źródłami finansowania działalności Muzeum są:
  1. dotacje przekazywane przez organizatora, w tym:
    a)    podmiotowa na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów,
    b)    celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji,
    c)    celowe na realizację wskazanych zadań i programów;
  2. dotacje podmiotowe i celowe z budżetu państwa i innych źródeł;
  3. przychody z prowadzonej działalności, w tym ze sprzedaży składników majątku ruchomego Muzeum;
  4. przychody z najmu i dzierżawy składników majątkowych Muzeum;
  5. środki otrzymane od osób fizycznych i prawnych oraz z innych źródeł.

Rozdział 5 

Postanowienia końcowe
§ 21.
Połączenia, podziału lub likwidacji Muzeum dokonuje organizator w trybie i na zasadach określonych w obowiązujących przepisach.

§ 22.
Zmian Statutu dokonuje się w trybie określonym dla jego nadania.
 
Data publikacji 22.02.2022 10:10:54
Autor Julia Komornicka
Opis zmian Modyfikacja dokumentu
22.02.2022 10:05:19 Julia Komornicka Modyfikacja dokumentu

Statut Muzeum Podkarpackiego w Krośnie

przyjęty Uchwałą Nr XLVII/796/17 Sejmiku Województwa Podkarpackiego z dnia 28 grudnia 2017 r.


Rozdział 1 

Postanowienia ogólne
§ 1
Muzeum Podkarpackie w Krośnie, zwane dalej „Muzeum", jest samorządową instytucją kultury działającą w szczególności na podstawie:
  1. ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 2017 r. poz. 972 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o muzeach";
  2. ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 862), zwanej dalej „ustawą";
  3. niniejszego Statutu.

§ 2
  1. Organizatorem Muzeum jest Województwo Podkarpackie.
  2. Muzeum jest wpisane do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez organizatora pod nr 5/99.
  3. Muzeum jest wpisane do Państwowego Rejestru Muzeów prowadzonego przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego pod numerem PRM/75/03 i jest uprawnione do używania w nazwie określenia „Muzeum Rejestrowane".
  4. Muzeum posiada osobowość prawną.

§ 3
  1. Siedzibą Muzeum jest Krosno.
  2. Terenem działania Muzeum jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej oraz zagranica.

§ 4
Muzeum używa okrągłej pieczęci z wizerunkiem orła ustalonym dla godła Rzeczypospolitej Polskiej oraz nazwą Muzeum w otoku w brzmieniu: „Muzeum Podkarpackie w Krośnie".



Rozdział 2 

Zakres działania Muzeum
§ 5
Zakresem działania Muzeum jest ochrona dziedzictwa kulturowego zgromadzonego w Muzeum, dbałość o zachowanie substancji zabytkowej obiektów wchodzących w skład Muzeum Podkarpackiego w Krośnie, a także upowszechnianie wiedzy z dziedziny archeologii, historii, sztuki, historii oświetlenia i historii szklarstwa, ze szczególnym uwzględnieniem kultury i dziedzictwa narodowego regionu Podkarpacia.

§ 6
1. Muzeum realizuje działania, o których mowa w § 5, w szczególności przez:
  1. gromadzenie zbiorów i materiałów dokumentacyjnych z zakresu działalności statutowej;
  2. inwentaryzowanie, katalogowanie, naukowe opracowywanie zgromadzonych zbiorów i materiałów dokumentacyjnych;
  3. zabezpieczanie, konserwację, przechowywanie zgromadzonych zbiorów, w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo, oraz magazynowanie ich w sposób dostępny do celów naukowych;
  4. organizowanie i prowadzenie badań naukowych, w tym archeologicznych;
  5. zabezpieczanie stanowisk archeologicznych, zabytków archeologicznych oraz innych obiektów kultury materialnej;
  6. organizowanie wystaw stałych i czasowych;
  7. prowadzenie działalności edukacyjnej, artystycznej i upowszechniającej kulturę, w tym organizowanie festiwali archeologicznych i historycznych widowisk plenerowych;
  8. prowadzenie działalności w zakresie archeologii doświadczalnej i eksperymentalnej;
  9. udostępnianie zbiorów dla celów edukacyjnych i naukowych;
  10. wydawanie katalogów, przewodników wystaw, wyników prowadzonych badań naukowych, w tym archeologicznych oraz, publikacji popularnonaukowych, z zakresu działalności statutowej;
  11. użyczanie zbiorów i przyjmowanie w depozyt zabytków i dzieł sztuki;
  12. zapewnianie właściwych warunków zwiedzania i korzystania ze zbiorów i zgromadzonych informacji.
2. Zadania, o których mowa w ust. 1, Muzeum realizuje na podstawie rocznych planów działalności statutowej.
3. Dodatkowo Muzeum realizuje zadania dotyczące obronności, zarządzania kryzysowego, ochrony ludności i obrony cywilnej, określone przez Marszałka Województwa i obowiązujące przepisy prawda.

§ 7
Muzeum współpracuje z polskimi i zagranicznymi muzeami, administracją rządową i samorządową, organizacjami pozarządowymi, instytucjami oświaty i kultury, a także innymi osobami prawnymi, jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej oraz osobami fizycznymi.

§ 8
Muzeum gromadzi w szczególności następujące rodzaje zbiorów:
  1. zabytki archeologiczne i dokumentację archeologiczną, dotyczące stanowisk z regionu Podkarpacia;
  2. muzealia historyczne, archiwalia, fotografie, numizmaty, w szczególności związane z historią Krosna i regionu;
  3. dzieła sztuki dawnej i współczesnej, wyroby rzemiosła artystycznego oraz materiały archiwalne, dotyczące sztuki związanej z Podkarpaciem;
  4. obiekty i archiwalia związane z historią oświetlenia;
  5. wyroby szklane i archiwalia związane z przemysłem szklarskim;
  6. starodruki oraz materiały kartograficzne, dotyczące Krosna i regionu
§ 9    
1. Muzeum może prowadzić, jako dodatkową, działalność gospodarczą według zasad określonych w obowiązujących przepisach, o ile działalność ta nie spowoduje ograniczenia działalności statutowej Muzeum.
2. Działalność gospodarcza może być prowadzona w zakresie:
  1. kserowania, skanowania, fotografowania;
  2. sprzedaży pamiątek, publikacji, drobnych artykułów' spożywczych;
  3. organizowania kursów i szkoleń, oprowadzania po mieście, opracowywania szlaków turystycznych oraz tras wycieczkowych;
  4. usług reklamowych;
  5. usług transportowych.
 3. Przychody uzyskiwane z działalności gospodarczej wykorzystuje się na realizację zadań statutowych.

Rozdział 3 

Nadzór, zarządzanie i organizacja Muzeum
 
§ 10
Ogólny nadzór nad Muzeum sprawuje minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, a nadzór bezpośredni Zarząd Województwa Podkarpackiego, zwany dalej „Zarządem".

§ 11
  1. Działalnością Muzeum kieruje Dyrektor Muzeum, zwany dalej „Dyrektorem".
  2. Dyrektor zarządza Muzeum i reprezentuje je na zewnątrz, a także odpowiada za prawidłową realizację działalności statutowej oraz właściwe gospodarowanie mieniem i środkami finansowymi Muzeum.
  3. Do obowiązków Dyrektora należy w szczególności:
  4. tworzenie warunków organizacyjnych i technicznych planowania i realizacji zadań obronnych określonych odrębnymi przepisami
  5. 2)    nadzór nad kontrolą wewnętrzną według procedur wewnętrznej kontroli finansowej;
  6. 3)    wydawanie wewnętrznych aktów normatywnych;
    4)    ustalanie planu finansowego Muzeum;
    5)    nadzór nad racjonalnym i efektywnym gospodarowaniem środkami finansowymi i materialnymi;
    6)    przedkładanie organizatorowi planów finansowych, planów działalności merytorycznej oraz sprawozdań i wniosków;
    7)    przedkładanie Radzie Muzeum sprawozdań rocznych z działalności i rocznych planów działalności statutowej Muzeum;
    8)    zawieranie i rozwiązywanie umów, w tym umów o pracę z pracownikami Muzeum;
    9)    podejmowanie czynności wynikających ze stosunku pracy.

  7.  
§ 12
Dyrektora powołuje i odwołuje Zarząd w trybie i na zasadach określonych w obowiązujących przepisach.

§ 13.
  1. Dyrektor kieruje Muzeum przy pomocy Zastępcy.
  2. Zastępcę powołuje i odwołuje Dyrektor, po uzyskaniu zgody Zarządu.

§ 14.
  1. Do dokonywania czynności prawnych w imieniu Muzeum, w tym do składania oświadczeń woli w zakresie jego praw i zobowiązań majątkowych jest uprawniony Dyrektor.
  2. Dyrektor może ustanawiać pełnomocników do dokonywania czynności prawnych w imieniu Muzeum, określając zakres pełnomocnictwa.
  3. Ustanowienie i odwołanie pełnomocnictwa wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności.
  4. Ustanowienie i odwołanie pełnomocnictwa podlega ujawnieniu w Rejestrze Instytucji Kultury prowadzonym przez organizatora, za wyjątkiem pełnomocnictw procesowych.

§ 15.
  1. Organizację wewnętrzną Muzeum, w tym zadania komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy, określa regulamin organizacyjny Muzeum.
  2. Regulamin organizacyjny Muzeum nadaje Dyrektor, po zasięgnięciu opinii Zarządu oraz działających w Muzeum organizacji związkowych i stowarzyszeń twórców.
  3. Zmian regulaminu organizacyjnego Muzeum, dokonuje się w trybie określonym dla jego nadania.

§ 16.
  1. Przy Muzeum działa Rada Muzeum, w skład której wchodzi 11 członków, powoływanych i odwoływanych przez Zarząd spośród kandydatów wskazanych przez podmioty określone w ustawie o muzeach.
  2. Rada Muzeum działa na zasadach określonych w ustawie o muzeach.

§ 17.
  1. W Muzeum działa Kolegium Doradcze, zwane dalej „Kolegium", jako organ opiniodawczo-doradczy Dyrektora.
  2. Kolegium składa się z 8 członków
  3. Członków Kolegium powołuje, spośród pracowników Muzeum, i odwołuje Dyrektor.
  4. Członkowie Kolegium wybierają ze swego grona przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego i sekretarza.
  5. Opinie Kolegium zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, przy obecności co najmniej połowy składu Kolegium, w tym przewodniczącego.
  6. Kadencja Kolegium trwa 3 lata.
  7. Obsługę kancelaryjno - biurową Kolegium zapewnia Muzeum.
 

Rozdział 4

Gospodarka finansowa Muzeum
 
§ 18.
  1. Muzeum prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie i innych obowiązujących w tym zakresie przepisach prawa.
  2. Podstawą gospodarki finansowej Muzeum jest plan finansowy ustalony przez Dyrektora z zachowaniem wysokości dotacji przyznanej przez organizatora na każdy rok w uchwale budżetowej.
  3. Roczne sprawozdanie finansowe Muzeum podlega zatwierdzeniu przez Zarząd.

§ 19.
Majątek Muzeum wykorzystuje się dla realizacji działalności statutowej Muzeum.

§ 20.
Źródłami finansowania działalności Muzeum są:
  1. dotacje przekazywane przez organizatora, w tym:
    a)    podmiotowa na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów,
    b)    celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji,
    c)    celowe na realizację wskazanych zadań i programów;
  2. dotacje podmiotowe i celowe z budżetu państwa i innych źródeł;
  3. przychody z prowadzonej działalności, w tym ze sprzedaży składników majątku ruchomego Muzeum;
  4. przychody z najmu i dzierżawy składników majątkowych Muzeum;
  5. środki otrzymane od osób fizycznych i prawnych oraz z innych źródeł.

Rozdział 5 

Postanowienia końcowe
§ 21.
Połączenia, podziału lub likwidacji Muzeum dokonuje organizator w trybie i na zasadach określonych w obowiązujących przepisach.

§ 22.
Zmian Statutu dokonuje się w trybie określonym dla jego nadania.
 
Data publikacji 22.02.2022 10:05:19
Autor Julia Komornicka
Opis zmian Modyfikacja dokumentu
16.02.2022 9:10:48 Julia Komornicka Modyfikacja dokumentu

Statut Muzeum Podkarpackiego w Krośnie

przyjęty Uchwałą Nr XLVII/796/17 Sejmiku Województwa Podkarpackiego z dnia 28 grudnia 2017 r.


Rozdział 1 

Postanowienia ogólne
§ 1.
Muzeum Podkarpackie w Krośnie, zwane dalej „Muzeum", jest samorządową instytucją kultury działającą w szczególności na podstawie:
  1. ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 2017 r. poz. 972 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o muzeach";
  2. ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 862), zwanej dalej „ustawą";
  3. niniejszego Statutu.

§ 2.
  1. Organizatorem Muzeum jest Województwo Podkarpackie.
  2. Muzeum jest wpisane do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez organizatora pod nr 5199.
  3. Muzeum jest wpisane do Państwowego Rejestru Muzeów prowadzonego przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego pod numerem PRM175/03 i jest uprawnione do używania w nazwie określenia „Muzeum Rejestrowane".
  4. Muzeum posiada osobowość prawną.

§ 3.
  1. Siedzibą Muzeum jest Krosno.
  2. Terenem działania Muzeum jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej oraz zagranica.

§ 4.
Muzeum używa okrągłej pieczęci z wizerunkiem orła ustalonym dla godła Rzeczypospolitej Polskiej oraz nazwą Muzeum w otoku w brzmieniu: „Muzeum Podkarpackie w Krośnie".



Rozdział 2 

Zakres działania Muzeum
§ 5.
Zakresem działania Muzeum jest ochrona dziedzictwa kulturowego zgromadzonego w Muzeum, dbałość o zachowanie substancji zabytkowej obiektów wchodzących w skład Muzeum Podkarpackiego w Krośnie, a także upowszechnianie wiedzy z dziedziny archeologii, historii, sztuki, historii oświetlenia i historii szklarstwa, ze szczególnym uwzględnieniem kultury i dziedzictwa narodowego regionu Podkarpacia.

§ 6.
  1. Muzeum realizuje działania, o których mowa w § 5, w szczególności przez:
    1)    kserowania, skanowania, fotografowania;
    2)    sprzedaży pamiątek, publikacji, drobnych artykułów spożywczych;
    3)    organizowania kursów i szkoleń, oprowadzania po mieście, opracowywania szlaków turystycznych oraz tras wycieczkowych;
    4)    usług reklamowych;
    5)    usług transportowych.
  2. Działalność gospodarcza może być prowadzona w zakresie:
    1)    kserowania, skanowania, fotografowania;
    2)    sprzedaży pamiątek, publikacji, drobnych artykułów spożywczych;
    3)    organizowania kursów i szkoleń, oprowadzania po mieście, opracowywania szlaków turystycznych oraz tras wycieczkowych;
    4)    usług reklamowych;
    5)    usług transportowych.
  3. Przychody uzyskiwane z działalności gospodarczej wykorzystuje się na realizację zadań statutowych.
 

Rozdział 3 

Nadzór, zarządzanie i organizacja Muzeum
 
§ 10.
Ogólny nadzór nad Muzeum sprawuje minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, a nadzór bezpośredni Zarząd Województwa Podkarpackiego, zwany dalej „Zarządem".

§ 11.
  1. Działalnością Muzeum kieruje Dyrektor Muzeum, zwany dalej „Dyrektorem".
  2. Dyrektor zarządza Muzeum i reprezentuje je na zewnątrz, a także odpowiada za prawidłową realizację działalności statutowej oraz właściwe gospodarowanie mieniem i środkami finansowymi Muzeum.
  3. Do obowiązków Dyrektora należy w szczególności:
  4. 1)    tworzenie warunków organizacyjnych i technicznych planowania i realizacji zadań obronnych określonych odrębnymi przepisami;
    2)    nadzór nad kontrolą wewnętrzną według procedur wewnętrznej kontroli finansowej;
    3)    wydawanie wewnętrznych aktów normatywnych;
    4)    ustalanie planu finansowego Muzeum;
    5)    nadzór nad racjonalnym i efektywnym gospodarowaniem środkami finansowymi i materialnymi;
    6)    przedkładanie organizatorowi planów finansowych, planów działalności merytorycznej oraz sprawozdań i wniosków;
    7)    przedkładanie Radzie Muzeum sprawozdań rocznych z działalności i rocznych planów działalności statutowej Muzeum;
    8)    zawieranie i rozwiązywanie umów, w tym umów o pracę z pracownikami Muzeum;
    9)    podejmowanie czynności wynikających ze stosunku pracy.

§ 12.
Dyrektora powołuje i odwołuje Zarząd w trybie i na zasadach określonych w obowiązujących przepisach.

§ 13.
  1. Dyrektor kieruje Muzeum przy pomocy Zastępcy.
  2. Zastępcę powołuje i odwołuje Dyrektor, po uzyskaniu zgody Zarządu.

§ 14.
  1. Do dokonywania czynności prawnych w imieniu Muzeum, w tym do składania oświadczeń woli w zakresie jego praw i zobowiązań majątkowych jest uprawniony Dyrektor.
  2. Dyrektor może ustanawiać pełnomocników do dokonywania czynności prawnych w imieniu Muzeum, określając zakres pełnomocnictwa.
  3. Ustanowienie i odwołanie pełnomocnictwa wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności.
  4. Ustanowienie i odwołanie pełnomocnictwa podlega ujawnieniu w Rejestrze Instytucji Kultury prowadzonym przez organizatora, za wyjątkiem pełnomocnictw procesowych.

§ 15.
  1. Organizację wewnętrzną Muzeum, w tym zadania komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy, określa regulamin organizacyjny Muzeum.
  2. Regulamin organizacyjny Muzeum nadaje Dyrektor, po zasięgnięciu opinii Zarządu oraz działających w Muzeum organizacji związkowych i stowarzyszeń twórców.
  3. Zmian regulaminu organizacyjnego Muzeum, dokonuje się w trybie określonym dla jego nadania.

§ 16.
  1. Przy Muzeum działa Rada Muzeum, w skład której wchodzi 11 członków, powoływanych i odwoływanych przez Zarząd spośród kandydatów wskazanych przez podmioty określone w ustawie o muzeach.
  2. Rada Muzeum działa na zasadach określonych w ustawie o muzeach.

§ 17.
  1. W Muzeum działa Kolegium Doradcze, zwane dalej „Kolegium", jako organ opiniodawczo-doradczy Dyrektora.
  2. Kolegium składa się z 8 członków
  3. Członków Kolegium powołuje, spośród pracowników Muzeum, i odwołuje Dyrektor.
  4. Członkowie Kolegium wybierają ze swego grona przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego i sekretarza.
  5. Opinie Kolegium zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, przy obecności co najmniej połowy składu Kolegium, w tym przewodniczącego.
  6. Kadencja Kolegium trwa 3 lata.
  7. Obsługę kancelaryjno - biurową Kolegium zapewnia Muzeum.
 

Rozdział 4

Gospodarka finansowa Muzeum
 
§ 18.
  1. Muzeum prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie i innych obowiązujących w tym zakresie przepisach prawa.
  2. Podstawą gospodarki finansowej Muzeum jest plan finansowy ustalony przez Dyrektora z zachowaniem wysokości dotacji przyznanej przez organizatora na każdy rok w uchwale budżetowej.
  3. Roczne sprawozdanie finansowe Muzeum podlega zatwierdzeniu przez Zarząd.

§ 19.
Majątek Muzeum wykorzystuje się dla realizacji działalności statutowej Muzeum.

§ 20.
Źródłami finansowania działalności Muzeum są:
  1. dotacje przekazywane przez organizatora, w tym:
    a)    podmiotowa na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów,
    b)    celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji,
    c)    celowe na realizację wskazanych zadań i programów;
  2. dotacje podmiotowe i celowe z budżetu państwa i innych źródeł;
  3. przychody z prowadzonej działalności, w tym ze sprzedaży składników majątku ruchomego Muzeum;
  4. przychody z najmu i dzierżawy składników majątkowych Muzeum;
  5. środki otrzymane od osób fizycznych i prawnych oraz z innych źródeł.

Rozdział 5 

Postanowienia końcowe
§ 21.
Połączenia, podziału lub likwidacji Muzeum dokonuje organizator w trybie i na zasadach określonych w obowiązujących przepisach.

§ 22.
Zmian Statutu dokonuje się w trybie określonym dla jego nadania.
 
Data publikacji 16.02.2022 9:10:48
Autor Julia Komornicka
Opis zmian Modyfikacja dokumentu
Używamy Cookies - Więcej zamknij informację o cookies
przewiń stronę do góry

Bądź na bieżąco z nowościami i promocjami. Zapisz się na newsletter!

Szanowny użytkowniku,

Tożsamość administratora systemu

Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429). Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.

Tożsamość administratora danych

Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji. Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu. Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.

Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP

Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.

Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych

Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa. W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.

Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania

Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej. Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).

Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych

Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.

Okres przechowywania danych

Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje. Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.

Prawa podmiotów danych

Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl. Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.

Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego

Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.

Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych

Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247). Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.